مقالات سینمایی و تدوین

عمق بیت و نمونه برداری از رنگ DEPTH بیت

[vc_row][vc_column][vc_column_text]عمق بیت و نمونه برداری از رنگ

BIT DEPTH چیست ؟

همراه با کدک و نرخ داده ها  ویدئو دیجیتال ، در زمان رندر و خروجی گرفتن  نیز باید پاسخ رنگ به یک تصویر را محاسبه کند، و این کار عمدتا توسط BIT DEPTH تعیین می شود.

8 بیت، 10 بیت، 12 بیت

این ها عموما بیتی برای ویدئوی دیجیتال هستند،

8 BIT – برای هر کانال رنگی (RGB) 8 بیت ذخیره داده موجود است. این به این معنی است که 256 سایه R، G و B وجود دارد . بنابراین، در تصویر ویدیویی 8 بیتی 16،777،216 رنگ ممکن وجود دارد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][vc_single_image image=”30486″][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]این به طور قابل توجهی یکی از رایج ترین تولیدات ویدیویی مصرف کننده و پربازدید است. DSLR ها، دوربین های فیلمبرداری با کیفیت بالا و غیره، همه در داخل 8 بیت ثبت می شوند. کدک معمولی AVCHD محدود به 8 بیت است؛ برای ضبط در عمق بیتی بالاتر، باید از کدک دیگری استفاده کنید که به معنی DSLR و غیره است، ضبط خارجی لازم است.
فیلم 8 بیتی بسیار با کیفیت است و اگر مکانیزم پخش (مانیتور، پروژکتور و غیره) نیز در پاسخ آنها 8 بیت باشد، کیفیت پخش نیز همان خوبی است.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]10 BIT – برای هر کانال رنگی (RGB) 10 بیت ذخیره داده موجود است. این به این معنی است که 1024 سایه R، G و B وجود دارد .

ویدئو 10 بیتی تنها می تواند توسط چندین دوربین با کیفیت بالا با استفاده از کدک هاییا فرمت RAW ضبط شود. علاوه بر آن  ضبط کننده های 10 بیتی خارجی مانند Odyssey 7Q یا Atomis Ninja هم امکان انجام این کار رو دارند.
لازم به ذکر است که هنگامی که با گرفتن RAW (به عنوان کدک ضبط شده) ، ویدئو 10 بیتی به دلیل تعداد بیشتری از سایه های موجود در زمینه های تاریک و نور تصویر افزایش خواهد یافت.

اگر مکانیزم پخش نهایی فقط 8 بیت باشد،  ضبط 10 بیتی تقریبا بی فایده خواهد بود. یعنی این که فیلمی که عمق رنگ بالایی 10 بیتی داره در هنکام تدوین خصوصا شما از حالت 8 بیتی استفاده کنید.

 

 

12 BIT

برای هر کانال رنگی (RGB) 12 بیت ذخیره داده موجود است.

این به این معنی است که 4096 سایه R، G و B وجود دارد . بنابراین،

در ویدیو 12 بیتی، 68،719،476،736 رنگ ممکن وجود دارد. مانند ویدئو 10 بیتی، این فایلهای بسیار بزرگ را ایجاد می کند؛ آن را فراهم می کند پاسخ بیشتر دامنه پویا در برجسته و مناطق سایه؛ و در درجه اول به منظور کار با postproduction دیجیتال و تکنیک های پردازش (زمانی که از طریق یک مکانیزم ضبط RAW به دست آورد).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”عمق بیت و نمونه برداری از رنگ DEPTH بیت” color=”violet”][vc_column_text]نمونه برداري از رنگ
هنگامی که ویدئو دیجیتال ضبط یا انتقال می شود، علاوه بر عمق بیت (8، 10، 12) و سرعت داده نیز دقت رنگ را تعیین می کند که تعیین می شود که چند نمونه از هر کانال رنگی گرفته شده است. همانند در ضبط صوت دیجیتال، نرخ نمونه گیری بالاتر باعث می شود که سطح دقت بالاتر هنگام رندر سیگنال به عنوان مجموعه ای از بیت ها (با این حال بسیاری از بیت های شما).

برای بیان نمونه گیری نسبی از 3 کانال (RGB)، نماد نمونه برداری رنگ به عنوان سه شماره جدا شده از روده نوشته شده است، معمولا 4: 4: 4، 4: 2: 2، 4: 1: 1 یا 4: 2: 0 . این روش های نمونه گیری، از کلید های میانبر در ادراک رنگ انسان استفاده می کنند که در یک رایانه قابل ریاضی قابل حل هستند – یعنی که با توجه به یک نمونه کامل از یک کانال رنگی و فقط یک نمونه جزئی از دیگری، می توان ALL ALL را به یک معادل درجه دقت، به طوری که آنها نمی توانند به راحتی توسط یک چشم انسان درک شوند. مزایای کاهش میزان نمونه گیری صرفه جویی زیادی در ذخیره سازی و نیازهای داده ها است.
به عنوان مثال،

4: 2: 2 یک نمونه کامل 4 نمونه در یک کانال و 2 کانال باقی مانده را می گیرد و یک محاسبه با وفاداری بالا برای تمام آن مقادیر رنگ ایجاد می کند. این نیز صرفه جویی در فضا است. با این حال، خیلی امکان افزایش عمق رنگ رو نداره .

4: 4: 4 نرخ نمونه برداری پرخطر است و نمونه های کامل از همه کانال ها را می گیرد. وفاداری رنگ آن بهترین است؛ فایل ها بسیار بزرگ هستند یعنی حجم این گونه فایل ها بیشتر هست .

این نرخ نمونه برداری بالا در ضبط دوربین های داخلی امکان پذیر نیست به جز در برخی از دوربین های بسیار بالا. به طور معمول یک ضبط کننده خارجی مورد نیاز خواهد بود. در حالی که اکثر مزایای آن برای چشم انسان قابل تشخیص نیستند، مزیت اصلی آن در کار با تصاویر دیجیتالی تولید شده یا پردازش شده در پس تولید است، مانند کامپوزیت های سبز رنگ، که در آن کامپوزیت های با کیفیت عالی دیجیتال به کامپوزیت های دقیق تر کمک می کنند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *