سینما و تدوین, مقالات سینمایی و تدوین

Color-Sampling یا کدینگ رنگ تصاویر ویدویی

[vc_row css=”.vc_custom_1566379124232{background-color: #ffffff !important;}”][vc_column][vc_column_text]

كدينگ رنگ تصاوير ويديويي يا ديجيتالي Color-Sampling

کاهش وضوح رنگ در سیگنال های ویدیویی و مؤلفه دیجیتال به منظور صرفه جویی در ذخیره سازی و پهنای باند ، را کدبندی رنگ ویدیویی گویند !
اجزای رنگ با نمونه برداری از آنها با سرعت کمتری نسبت به روشنایی (لوما) فشرده می شوند.

فشرده سازي رنگ تصاوير ديجيتالي chroma subsampling

در هنگام ضبط یا کدگذاری فیلم دیجیتال ، علاوه بر عمق بیت (8 ، 10 ، 12) و میزان سرعت داده ، دقت رنگ را نیز در نظر می گیریم که با توجه به تعداد نمونه هر کانال رنگی مشخص می شود.

نرخ نمونه برداری بالاتر به معنای دقت بالاتر هنگام ارائه سیگنال به عنوان مجموعه ای از بیت ها است (از هر تعداد بسیاری از بیت های شما).

برای بیان نمونه گیری نسبی از 3 کانال (RGB) ، معمولاً 4: 4: 4 ، 4: 2: 2 ، 4: 1: 1 یا 4: 2: 0 نوشته می شود. اين اعداد به نحوي بيان كننده ضريب فركانس براي نمونه برداري از اطلاعات هستند.

يعني هرچه اين اعداد بزرگتر باشند اجزاء تصوير با فركانس بيشتري نمونه برداري شده است كه منجر به بالاتر بودن كيفيت تصوير مي‌شود.

Color-Sampling یا کدینگ رنگ تصاویر ویدویی
این طرح های نمونه گیری از میانبرهایی در درک رنگ انسان استفاده می کنند که از نظر ریاضی در یک کامپیوتر قابل بازیافت هستند – یعنی اینکه با توجه به نمونه کامل یک کانال رنگی و فقط یک نمونه جزئی از دیگری ، می توان محاسبه همه مقادیر را به یک معقول انجام داد.
درجه دقت به گونه ای که با چشم انسان به راحتی درک نمی شود.
Color-Sampling یا کدینگ رنگ تصاویر ویدویی
از مزایای کاهش نرخ نمونه برداری صرفه جویی زیادی در ذخیره سازی و نیازهای داده ها است.
ضریب های رایج فرکانس 4: 4: 4 ، 4: 2: 2 ، 4: 1: 1 یا 4: 2: 0

عدد اول از سمت چپ مربوط به فركانس نمونه برداري از اطلاعات روشنايي تصوير است. با توجه به اينكه فركانس پايه حدود 3.4Mhz است پس مثلا 4 ميشود: 4*3.4=13.5Mhz يعني داده هاي مزبوط به روشنايي تصوير با فركانس 13.5 مگاهرتز نمونه‌برداري مي‌شوند

عدد دوم ضريب فركانسي رنگ آبي و عدد سوم ضريب فركانسي تونهاي رنگ قرمز است.
سيگنالها بصورت YRB نمونه برداري مي‌شوند.
Y=Luma يا روشنايي،
R=Red
B=Blue
با داشتن سه رنگ Red، Green و Blue مي توان همه رنگهاي طبيعت را ايجاد نمود كه به دليل مسائل مربوط به كدينگ بجاي RGB از YRB استفاده میکنند.
البته بايد بدانيد كه R+G+B=Y . يعني با داشتن سيگنال YRB مي‌توان سيگنال RGB را نيز محاسبه نموده و توليد نمود
عبارت 4:2:2 مشخص مي‌كند
كه روشنايي تصوير با ضريب 4،
و رنگهاي تصوير با دو ضريب 2 و 2 از تصوير اصلي نمونه برداري و منتقل يا ذخيره مي‌شوند.
در مواردی هم 4:2:0:2 با عدد چهارمي هم همراه است كه عدد چهارم مربوط به اطلاعات كانال Alpha يا همان بخشهاي شفاف تصوير است.

4:4:4

پس هرچه اين اعداد بزرگتر باشند مي‌توانيم بگوييم كيفيت تصوير بهتر خواهد بود لازم به ذکر هست که نوع به دوربين مورد استفاده، مدياي ذخيره سازي و انتقال و فرمت مورد استفاده بستگی دارد.
امروزه كدينگ 4:4:4 بيشتر در دوربينهاي ويديويي كه در سينما استفاده مي‌شوند، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مثل مدلهايي از دوربين RED يا Panavision Genesis يا Arriflex .
مثلا 4:2:0 در DVD، DV-PAL، HDV، تصاوير JPEG معمولي و برخي فرمتهاي ديگر استفاده مي‌شود.
نکته اخر برای این مقاله : فراموش نکنید خیلی مهمه که کارت تدوین یا کارت کپچر شما ؛ با تکنولوژی روز و خروجی و ورودی کابل مربوطه هم با رابط های جدید باشه ، هر چند در دوربین های جدید اطلاعات مستقیم بر روی هارد و مموری ظبط میشه !
این مقاله ادامه داره و در مقاله بعدی سایت ادیوس فا این مبحث را بیشتر برایتان باز خواهیم کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *