Color-Sampling یا کدینگ رنگ تصاویر ویدویی

کدینگ رنگ تصاویر ویدیویی یا دیجیتالی Color-Sampling

کاهش وضوح رنگ در سیگنال های ویدیویی و مؤلفه دیجیتال به منظور صرفه جویی در ذخیره سازی و پهنای باند ، را کدبندی رنگ ویدیویی گویند !
اجزای رنگ با نمونه برداری از آنها با سرعت کمتری نسبت به روشنایی (لوما) فشرده می شوند.

فشرده سازی رنگ تصاویر دیجیتالی chroma subsampling

در هنگام ضبط یا کدگذاری فیلم دیجیتال ، علاوه بر عمق بیت (8 ، 10 ، 12) و میزان سرعت داده ، دقت رنگ را نیز در نظر می گیریم که با توجه به تعداد نمونه هر کانال رنگی مشخص می شود.
 

نرخ نمونه برداری بالاتر به معنای دقت بالاتر هنگام ارائه سیگنال به عنوان مجموعه ای از بیت ها است (از هر تعداد بسیاری از بیت های شما).

برای بیان نمونه گیری نسبی از 3 کانال (RGB) ، معمولاً 4: 4: 4 ، 4: 2: 2 ، 4: 1: 1 یا 4: 2: 0 نوشته می شود. این اعداد به نحوی بیان کننده ضریب فرکانس برای نمونه برداری از اطلاعات هستند.

یعنی هرچه این اعداد بزرگتر باشند اجزاء تصویر با فرکانس بیشتری نمونه برداری شده است که منجر به بالاتر بودن کیفیت تصویر می‌شود.

Color-Sampling یا کدینگ رنگ تصاویر ویدویی
این طرح های نمونه گیری از میانبرهایی در درک رنگ انسان استفاده می کنند که از نظر ریاضی در یک کامپیوتر قابل بازیافت هستند – یعنی اینکه با توجه به نمونه کامل یک کانال رنگی و فقط یک نمونه جزئی از دیگری ، می توان محاسبه همه مقادیر را به یک معقول انجام داد.
درجه دقت به گونه ای که با چشم انسان به راحتی درک نمی شود.
Color-Sampling یا کدینگ رنگ تصاویر ویدویی
از مزایای کاهش نرخ نمونه برداری صرفه جویی زیادی در ذخیره سازی و نیازهای داده ها است.
ضریب های رایج فرکانس 4: 4: 4 ، 4: 2: 2 ، 4: 1: 1 یا 4: 2: 0
 

 
عدد اول از سمت چپ مربوط به فرکانس نمونه برداری از اطلاعات روشنایی تصویر است. با توجه به اینکه فرکانس پایه حدود 3.4Mhz است پس مثلا 4 میشود: 4*3.4=13.5Mhz یعنی داده های مزبوط به روشنایی تصویر با فرکانس 13.5 مگاهرتز نمونه‌برداری می‌شوند
 
عدد دوم ضریب فرکانسی رنگ آبی و عدد سوم ضریب فرکانسی تونهای رنگ قرمز است.
سیگنالها بصورت YRB نمونه برداری می‌شوند.
Y=Luma یا روشنایی،
R=Red
B=Blue
با داشتن سه رنگ Red، Green و Blue می توان همه رنگهای طبیعت را ایجاد نمود که به دلیل مسائل مربوط به کدینگ بجای RGB از YRB استفاده میکنند.
البته باید بدانید که R+G+B=Y . یعنی با داشتن سیگنال YRB می‌توان سیگنال RGB را نیز محاسبه نموده و تولید نمود
عبارت 4:2:2 مشخص می‌کند
که روشنایی تصویر با ضریب 4،
و رنگهای تصویر با دو ضریب 2 و 2 از تصویر اصلی نمونه برداری و منتقل یا ذخیره می‌شوند.
در مواردی هم 4:2:0:2 با عدد چهارمی هم همراه است که عدد چهارم مربوط به اطلاعات کانال Alpha یا همان بخشهای شفاف تصویر است.

4:4:4

پس هرچه این اعداد بزرگتر باشند می‌توانیم بگوییم کیفیت تصویر بهتر خواهد بود لازم به ذکر هست که نوع به دوربین مورد استفاده، مدیای ذخیره سازی و انتقال و فرمت مورد استفاده بستگی دارد.
امروزه کدینگ 4:4:4 بیشتر در دوربینهای ویدیویی که در سینما استفاده می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثل مدلهایی از دوربین RED یا Panavision Genesis یا Arriflex .
مثلا 4:2:0 در DVD، DV-PAL، HDV، تصاویر JPEG معمولی و برخی فرمتهای دیگر استفاده می‌شود.
نکته اخر برای این مقاله : فراموش نکنید خیلی مهمه که کارت تدوین یا کارت کپچر شما ؛ با تکنولوژی روز و خروجی و ورودی کابل مربوطه هم با رابط های جدید باشه ، هر چند در دوربین های جدید اطلاعات مستقیم بر روی هارد و مموری ظبط میشه !
این مقاله ادامه داره و در مقاله بعدی سایت ادیوس فا این مبحث را بیشتر برایتان باز خواهیم کرد.

Share:

Leave a Comment

Your email address will not be published.

0

TOP

X