سینما و تدوین, مقالات سینمایی و تدوین

کدک ها چی هستن ؟

یک کدک (کوتاه برای شرکت mpressor- Dec ompressor) یک وسیله فشرده سازی ویدئو دیجیتال برای پخش در رایانه است.

کدک اطلاعات دیجیتالی را فشرده می کند و فشرده سازی هم خوبی هایی داره و هم بدی هایی داره اگر نتوننت اطلاعات رو بدون کداک یا فشرده سازی اراییه کنن قطعا به صورت خام تحویل میشه .

هدف فشرده سازی صرفه جویی در محاسبات منابع ، خصوصا سخت افزار میباشد.

به عنوان مثال، یا برای کمک به یک کامپیوتر بازی یک فایل به سرعت، و یا برای ایجاد یک فایل به اندازه کافی به اندازه کافی برای ارسال از طریق اینترنت. وقتی کدک را انتخاب می کنید، باید کیفیت داده ها (تصویر) را در برابر اندازه / سرعت فایل بررسی کنید. یک تصویر با کیفیت بالا در یک پرونده بزرگ و کارآمد نتیجه می شود. یک فایل کوچک و سریع باعث کاهش کیفیت تصویر خواهد شد.

کدک در جریان کار ویدئو

 

کدک ها نوع های مختلف دارن و به توجه به نوع کداک تفاوت ها و کیفیت های متفاوتی هم میتونن داشته باشن !

انواع کدادک عبارتند از :
DV
HDV
DVCProHD
AVCHD
XD-Cam
h264 (فلیپ / zi8)
فیلم! Apple ProRes
اپل متوسط
آوید
Avid DNxHD
انیمیشن
هیچ یک
عکس JPEG
XD-Cam
Cineform
h264
MPEG-2 (DVD)
MP4

8 بیتی / 10 بیتی غیر فشرده شده
آوید 1: 1
Sheervideo
Apple ProRes

h264 (تمام کلیدواژه ها)

نرخ داده ها

هنگامی که یک رایانه یک فایل ویدئویی با استفاده از کدک بازی می کند، این کار با نرخی که توسط کدک خود تعیین می شود و توانایی های رایانه ای است.

نرخ داده بالاتر، منابع رایانه ای را تحت فشار قرار می دهد، اما ممکن است اطلاعات بصری بیشتری داشته باشد. یعنی فریم هرچی بالاتر بشه میتونه کیفیت بهتر باشه و ..
برخی از کدک ها ممکن است در طیف گسترده ای از نرخ داده ها، مانند h264 عمل کنند.

در زیر برخی از کدک های رایج و نرخ داده های آنها، و یا محدوده، اندازه گیری در Mb / ثانیه (مگابیت در ثانیه).

اینترفرم و Intraframe

دو دسته از فشرده سازی ویدئو وجود دارد که برای تشخیص، بین فریم و فضای داخلی مهم هستند.

فشرده سازی INTERFRAME

با استفاده از ‘keyframes’ یا I-frame ها، و سپس مقدار داده های مورد نیاز تنها با مقایسه فریم های بعدی به I-frame می باشد. بدین ترتیب داده های بتای دقیق و پیکسل در هر فریم وجود دارد. با این حال، با توجه به ماهیت “جریان” ویدئوی اینترفرم، با دقت ویرایش آن بسیار دشوار است. در حال حاضر، فشرده سازی اینترفیس برای کدک های خرید رایانه ای مانند h264 و AVCHD و برای روش های توزیع که نیاز به فایل های کوچک و داده های پایین مانند جریان وب دارد استفاده می شود.

فشرده سازی INTRAFRAME بیشتر مربوط به مفهوم سنتی ما از “فریم ها” است که در آن هر تصویر بدون توجه به فریم قبل یا بعد از آن کاملا رمز شده است.
(گرچه فشرده سازی وجود دارد که با استفاده از تجزیه و تحلیل متعاقب آن درجات مختلفی استفاده می شود). فشرده سازی Intraframe باعث افزایش سرعت داده ها می شود، اما همچنین یک فایل ویدئویی با ثبات تر در اکثر سیستم عامل های ویرایش. در حال حاضر فشرده سازی داخل فایلی برای کدک های خرید با سرعت بالا (به عنوان مثال DV، DVCPro HD) و کدک های نیمه حرفه ای برای ویرایش و اثرات (ProRes، Animation) استفاده می شود.

ویدئوی UNCOMPRESSED

دیگر جایگزین است که در آن سیگنال های روشنایی و رنگ آمیزی به طور مستقیم در ظرفیت بومی خود ثبت می شوند و هیچ چیز حذف نمی شود. این فایل ها بسیار بزرگ هستند و با سرعت داده ها به همان میزان برای بازی آنها مورد نیاز است. ویدئوی غیر فشرده شده در کسب بسیار پیشرفته و به عنوان یک فرمت بایگانی و تسلط فراموش نشدنی استفاده می شود.

با افزایش قدرت محاسبات، برنامه های کاربردی بیشتری برای فشرده سازی اینترفیس بوجود می آیند، از جمله برخی از سیستم عامل های ویرایش که ادعا می کنند قادر به ویرایش این فرمت ها در زمان واقعی هستند. حتی اگر این چنین باشد، به دلیل طبیعت جریان داده، نیاز به تلاش بیشتر در بخشی از سیستم ویرایش برای ایجاد این ویرایش ها و توالی چندین جریان از ویدیو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *