مقالات سینمایی و تدوین

معرفی دیسپلی پورت

[vc_row css=”.vc_custom_1566384795967{background-color: #ffffff !important;}”][vc_column][vc_column_text]

دیسپلی پورت DisplayPort

دیسپلی پورت DisplayPort یکی از رابط‌های صوتی و تصوی بالا وبا حداکثر کیفیت میباشد .
از خیلی جنبه ها بسیار شبیه HDMI میباشد و در تعریف کلی DisplayPort  یکی از رابط‌های صوتی و تصویری دیجیتالی محسوب می‌شود که به وسیله آن می‌توان هم صدا و هم تصویر را انتقال داد.
این رابط تصویر دیجیتال توسط انجمن استاندارد الترونیک ویدئو VESA توسعه یافته است. این انجمن Display Port را برای جایگزین کردن به جای VGA, DVI و FPD-Link طراحی کرده است. Display Port همچنین با DVI و VGA به وسیله استفاده از دانگل آداپتور سازگار است.

ویژگی مهم DisplayPort

پشتیبانی کامل 3840×2160در 60 FPS، از فرمت تصویری لوب بالا ، همچنین حفظ کدینگ رنگ تصاویر ویدویی !
قابلیت اتصال چند مانیتور به کابل دیسپلی پورت است، که باعث می‌شود فرمت عالی برای طراحان گرافیک، برنامه نویسان و هر کسی که در تمام طول روز سر و کارش با رایانه است، داشته باشد. کاربران می‌توانند به منظور ساده و موثر کردن عادت‌های کاریشان تا پنج مانیتور را به صورت اتصال زنجیره ای به یکدیگر متصل کنند.
نسخه ۱٫۲ دیسپلی پورت، با تمام سخت‌افزارهای لازم و نرم افزارهای به روز رسانی‌اش حداکثر رزولوشن 3840×2160در 60 FPS، که آن را آماده تقابل با 4K/Ultra HD content می‌کند و محتوای دیجیتال صوتی را درست مانند HDMI نیز عبور می‌دهد.
امروزه با وجود رواج HDMI، دیسپلی پورت به چندین ویژگی‌اش می‌بالد است که آن را در جایگاهی به عنوان یک جایگزین مستقیم قرار می‌دهد.
اتصال همزمان چند مانیتور بوسیله دیسپلی پورت برنامه های کاربردی زیادی برای چنین تنظیمی وجود دارد – شاید بارزترین و مفیدترین آن‌ها این است که در حالی که تایپ کردن بر روی صفحه دیگر انجام می شود، قابلیت ارجاع بر روی صفحه نمایش دیگر امکان پذیر باشد و این کار باعث حذف دیوانه وار گرفتن دائم کلیدهای Alt-Tab می گردد.

کانکتور DisplayPort

کانکتور DisplayPort دارای 20 پین است که برای انتقال صدا و تصویر استفاده می‌شود. این رابط امکان انتقال تا 8 کانال صوتی و رزولیشین بسیار بالاتر از رزولیشن فعلی full HD روی تلویزیون‌های HD را می‌دهد. هم‌چنین کابل DisplayPort از یک اتصال قفل‌دار با دکمه فشاری ساده نیز پشتیبانی می‌کند. این ویژگی به کابل دیسپلی پورت امکان چفت شدن به تجهیزات را به سادگی می‌دهد. از این رابط در انواع تلویزیون (SDTV, EDTV, HDTV) و مانیتور استفاده می‌شود.

استاندارد DisplayPort
از پورت‌های استاندارد همراه دیسپلی پورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

mini Display Port یک استاندارد ارائه شده در سه ماه چهارم سال 2008 از سوی Apple است. بعد از مدت کوتاهی از معرفی مینی دیسپلی پورت، Apple لایسنس استفاده از تکنولوژی این کانکتور را بدون هزینه اعلام کرد. در 24 فوریه سال 2011 شرکت اپل و اینتل پورت تاندربولت – Thuderbolt را به عنوان جایگزین mini DisplayPort با اضافه کردن پشتیبانی اتصالات دیتا PCI Express و البته با حفظ سازگاری با لوازم بر پایه mini Display Port اعلام کرد.
micro Display Port استانداردی برای وسایلی است که به کانکتور فوق العاده جمع و جور نیاز دارند؛ وسایلی نظیر گوشی تلفن، تبلت و اولترا بوک‌ها. استاندارد جدید میکرو دیسپلی پورت از لحاظ ظاهری از کانکتور مینی دیسپلی پورت کوچکتر است. این استاندارد نیمه دوم 2014 منتشر شده است.
Slim Port مطابق با Mobility DisplayPort که هم‌چنین به عنوان MyDP نیز شناخته می‌شود. اسلیم پورت یک استاندارد صنعتی برای رابط صوتی و تصویری موبایل است. این رابط امکان برقراری اتصال بین موبایل و صفحات نمایش خارجی نظیر HDTV را فراهم می‌کند. به وسیله Slim Port می‌توان انتقال تصویر تا کیفیت 4K-UltraHD و با هشت کانال صدا را از طریق پورت micro-USB انجام داد. محصولات اسلیم پورت از اتصال به DisplayPort, HDMI, VGA بدون هیچ مشکلی پشتیبانی می‌کنند. استاندارد MyDP در جوئن 2012 منتشر شد و اولین دستگاهی که از اسلیم پورت استفاده کرد، اسمارت فون Google Nexus 4 بود.

از دیگر استانداردهای همراه Display Port می‌توان به DDM, eDP, iDP, PDMI, wDP, DisplayID, DockPort اشاره کرد.

به سادگی می‌توان با مبدل‌های موجود در بازار انواع دیسپلی پورت را به پورت‌های VGA و HDMI تبدیل کرد.
دیسپلی پورت، یک رابط صفحه نمایش دیجیتالی است که توسط انجمن استاندارد الکترونیک ویدیو (VESA) توسعه یافته است. DisplayPort گزینه‌ای برای استفاده برای مصرف کننده‌گان HDTV نیست. ( حداقل تا این لحظه و زمان درج این مقاله! به جز  Panasonic’s top-of-the-line 4K TV از دیسپلی پورت پشتیبانی می‌کند).

در حالی که نسخه فعلی دیسپلی پورت، ۱٫۲ است، اخیرا VESA از برنامه خود برای انتشار نسخه ۱٫۲a خبر می‌دهد که این یعنی، حل مشکلات گسستگی گرافیکی و شاترینگ توسط یکپارچه سازی چیزی است که Adaptive-Sync نامیده می شود، .فن آوری جدید در تلاش برای از بین بردن مشکل از طریق هماهنگی سخت افزار کامپیوتر جهت تطبیق با سیستم GPU به همراه رفرش ریت (refresh rate)مانیتور است. هم چنین Adaptive-Sync شایع است که قادر به کاهش رفرش ریت برای کارهای کمتر مورد نیاز است که احتمالا منجر به کاهش مصرف برق می شود.

Display Port برای جایگزینی با VGA, DVI و FPD-Link طراحی شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *