سخت افزار تدوین, مقالات سینمایی و تدوین

معرفی انواع پرژکتور یا پروجکشن

پروژکتور یا پروجکشن چیست؟

پروژکتور (Projector) ابزاریست که هم برای پخش نور و هم تصویر است. به طور مثال پروژکتورهای صنعتی،صرفا برای پخش نور و روشنایی محیط استفاده می شوند.

ویدئو -دیتا پروژکتور

امروزه در مدارس، دانشگاه ها،کارگاهها،سایتهای کامپیوتری،موسسات زبان، ادارات دولتی و خصوصی،کنفرانس ها،گالری ها،مراکز نظامی و عملیاتی، شاهد استفاده از ویدئو پروژکتور یا دیتا پروژکتور هستیم و تاکنون انواع مختلفی از این ویدئو پروژکتورها به بازار عرضه شده است.
ویدئو پروژکتور گستره وسیعی از محصولات را دربر می گیرد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ویدئو پروژکتورهای حرفه ای و نیمه حرفه ای
ویدئو پروژکتورهای سینمایی یا سینمای خانگی
ویدئو پروژکتورهای سه بعدی
ویدئو پروژکتورهای اداری و آموزشی
ویدئو پروژکتورهای مینی و جیبی

معرفی انواع پرژکتور یا پروجکشن

 

معرفی انواع، ویژگی‌ها، و مقایسه‌ی پرژکتورهای برتر

دیتا پروژکتور (ِData projector)

از جنبه تاریخی اصطلاح data Projector سابقا برای بیان تفاوت با video projector استفاده می شد که منحصر به رزولوشن ویدئویی بود. با ظهور فن آوری رایانه ای در دهه ۱۹۸۰، استفاده از electronic data projection جایگزین فن آوری های موجود مانند اورهد پروژکتورها یا اسلاید پروژکتورها گردید.
دیتا پروژکتور

ویدئو پروژکتور (video projector)

ویدئو پروژکتور (video projector) یک دستگاه پخش کننده تصویر یا image projector است که یک سیگنال ویدئویی را دریافت می کند و تصویر مربوطه را بر روی صفحه نمایش (Screen) با استفاده از یک سیستم لنز، پروجکت یا پخش می کند. همه پروژکتورها از یک نور بسیار روشن برای پخش تصویر استفاده می کنند و مدرن ترین آنها می توانند هر گونه منحنی، تار شدن تصویر و سایر مشکلات را از طریق تنظیمات دستی تصحیح کنند.
پروژکتورها برای بسیاری از مصارف از جمله اتاق کنفرانس، کلاس درس، سینمای خانگی و کنسرت ها استفاده می شود. در مدارس و دیگر فضاهای آموزشی، گاهی اوقات به یک برد هوشمند متصل می شوند.
در اواخر قرن بیستم، ویدئو پروژکتورها در سینمای خانگی کاربرد پیدا کردند. هر چند که صفحه نمایش بزرگ تلویزیون های LCD بسیار محبوب شدند اما ویدئو پروژکتورها این روزها در میان بسیاری از علاقه مندان به سینمای خانگی مورد اقبال قرار دارند.
تفاوت ویدئو پروژکتور و دیتا پروژکتور چیست؟
گاهی اوقات در هنگام خرید برای بعضی از مشتریان گرامی این سوال پیش می آید که تفاوت بین نام های ویدئو پروژکتور و دیتا پروژکتور که چیست ؟ از آنجایی که فروشندگان از اسامی مختلفی از جمله دیتا پروژکتور، دیتا پروجکشن، یا ویدئو پروژکتور استفاده می کنند،این موضوع برای خریداران سوال برانگیز تر هم می شود.
در توضیح باید گفت که همانطور که در متن بالا اشاره شد سال ها پیش پروژکتورها یا (data projector) تنها وسیله ای برای نمایش ویدئو بودند، اما امروزه از ویدئو یا دیتا پروژکتور های امروزین برای نمایش تصاویر مختلف، انواع فایل های متنی و غیره استفاده می شود.بنابراین امروزه تفاوتی بین دیتا پروژکتور و ویدئو پروژکتور از جنبه اسم وجود ندارد. (مقاله مرتبط:دسته بندی انواع ویدئو/دیتا پروژکتور)

اسلاید پروژکتور یا Slide Projectors

اسلاید پروژکتور دستگاهی است که جهت نمایش اسلاید و در سالنهای کنفرانس و کلاسهای آمورشی کاربرد دارد. جالب است بدانید که تماشای اسلایدها با دستگاه پروژکتور در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ به عنوان یک سرگرمی خانواده‌ای در آمده بود. در این اواخر استفاده از اسلایدهای عکاسی و پروژکتور تا حد زیادی جای خود را به چاپ‌های کم هزینه (پرینت)، دوربین‌های دیجیتال، دی وی دی، ویدئو مانیتور و ویدئو پروژکتور داده است. به علاوه این اسلاید پروژکتور بصورت رومیزی استفاده می گردد و توانایی نمایش تصاویر رابا ابعاد یزرگ بر روی پرده نمایش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *